מאוריציו קטלן מותח את גבולות האומנות

Clipboard01
מאוריציו קטלן – דיוקן עצמי

על מאוריציו קטלן (Maurizio Cattelan) שמעתי בהרצאה ונדלקתי. אמן אנרכיסט ופרובוקטיבי החותר תחת סמלים, מוסכמות וסמכות חברתיים ומאתגר את ההגדרה של מהי אמנות. יצירותיו הראליסטיות, המתריסות והסאטיריות מעלות שאלות רבות לגבי תפקידו של האמן כיוצר, מקומו של האמן בשדה הפוליטי וכמובן השאלה הלוהטת כיום – אמנות גבוהה לעומת אמנות נמוכה. היצירתיות, החשיבה מחוץ לקופסא וההומור המטורף המשתקפים ביצירותיו מנגישים את המסרים שלו לקהלים רחבים, יוצרים סביבן רעש וגם מעוררים נגדו מבקרים רבים. כל זה לא מונע ממנו למצוץ את לשד הקפיטליזם עד תום.

את הדוגמה הבולטת ביותר לחשיבה מחוץ לקופסה של קטלן ניתן לראות בתערוכת הרטרוספקטיבה שלו שהתקיימה במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק בשנת 2011. שם התערוכה, All, כבר הוא מעורר סקרנות. האם אלו כל עבודותיו? כל עבודותיו המשמעותיות? אצל קטלן לשם העבודה תמיד יש משמעות והוא מוסיף פרשנות לעבודה עצמה.

מה שמייחד את התערוכה והופך אותה לכל-כך יוצאת דופן הוא הפיכת כוון הצפייה הקונבנציונלי של המבקרים בתערוכה. במקום שהמבקרים יתהלכו במעלה או במורד הרוטנדרה של מוזיאון גוגנהיים ויצפו בעבודות התלויות על הקירות, היצירות תלויות בחלל המרכזי והצופים מתהלכים במעלה או במורד הרוטנדרה ומסתכלים מהקירות והלאה לעבר החלל המרכזי.

installation-srgm-maurizio-cattelan-all-exh_ph035-2011

ואם כבר במוזיאון הגוגנהיים עסקינן אז אי אפשר שלא להזכיר את העבודה America שהוצגה בו ב 2016. מבקרים רבים השתרכו לאורך שעות בתור ארוך לתא שרותים בו מותקנת אסלה יצוקה מזהב 18 קרט וכפי שניתן לראות בסרטון מתפקדת לחלוטין.

toilet

עם כניסתו של דונלד טראמפ לתפקידו, המוזיאון התבקש על ידי הבית הלבן להשאיל יצירה של ואן גוך מסוף המאה ה – 19 על מנת לעטר את הסלון הפרטי של טראמפ. ננסי ספקטור, אוצרת המוזיאון ענתה שהמוזיאון לא יכול להשאיל את היצירה הספציפית הזו אבל ישמח להשאיל את היצירה "אמריקה" של קטלן. ואם נחזור שוב לעניין שמות העבודות, ניראה שבמקרה זה המשמעות מתעצמת עם הזמן.

היצירה עלתה שוב לכותרות בספטמבר 2019 כאשר היא נגנבה מתערוכה ב Blenheim Palace בבריטניה, דבר שלא גרם לקטלן להזיל דמעה.

קטלן מצפה להשתתפות פעילה של הקהל בתערוכות שלו. הוא לקח את זה לקיצוניות בביאנאלה בוונציה ב 2001 כאשר הציב את השלט המפורסם של הוליווד בגודל טיבעי – 4X1.8 מ' על הר פסולת ליד העיר פלרמו בסיציליה והצופים הוטסו לשם מוונציה.

maurizio_cattelan_hollywood_w800_110732

קטלן הינו אמן אנרכיסט ופרובוקטיבי הבועט במוסכמות ובסמכות. אין לו בעיה לחבוט בפרות קדושות ולא פעם העבודות שלו מעוררות שערוריות אשר רק עוזרות בפירסומן. כמה דוגמאות  מוצגות כאן מצד שמאל למעלה בכוון השעון:

 

L.O.V.E – Liberta – freedom Odio – hate  Vendetta – revenge Eternita – eternity –  אצבע משולשת עשויה שיש בגודל 4X5 מטר העומד על בסיס בגובה 7 מטר הניצבת מול בנין הבורסה לניירות ערך במילנו

Him – פיסלו הפרובוקטיבי ביותר של קטלן. פסל בגובה של כמטר המוצג מצידו האחורי והצופה רואה דמות תמימה של אדם כורע ברך. רק כאשר הוא מקיף את הפסל הוא מבין מיהו זה שמבקש מחילה. הפסל עורר רעש וביקורת אבל כל זה לא ממנע ממנו להמכר בלמעלה מ 17 מליון דולר.

La Nona Hora – "ובשעה התשיעית לצליבתו של ישו, כאשר צעק לאלוהיו למה עזבתני ויצאה רוחו, נפל על האפיפיור ג'ון פאולוס ה-2 מטאור". שוב מוכיח קטלן שאין לו יראת כבוד לסמלים החשובים ביותר

We are the revolution – דיוקן עצמי. קטלן הרבה ליצור דיוקנאות עצמיים בהם הוא בוחן את עצמו במבט מפוקח

קטלן הוא אמן קונצפטואלי שאינו מייצר את יצירותיו בעצמו. הוא הוגה אותן ומוסר אותן ליצור לבעלי מקצוע. כפי שהוא בעצמו מעיד:

I don't design. I don't paint. I absolutely never touch my works…

הוא גם לא מסתפק בתחום האמנות הפלסטית. כבר למעלה מ 10 שנים שהוא מוציא לאור כתב עת דו-שנתי בשם Toilet Paper, כתב עת המלגלג על תעשיית המגזינים של אופנה ובו הוא משתעשע עם הצלם Pierpaolo Ferrari באמנות גרפית יצירתית.

51Wb3yxADnL._SX258_BO1,204,203,200_

עבודותיו של קטאלן משקפות דעתנות ואקטיביזם חברתי. דרך הומור וסאטירה הוא מציב מראה, בדרך כלל לא מחמיאה, לעולם שבו אנו חיים. יחד עם זאת הוא מחובר היטב לפן הכלכלי של שוק האומנות ויודע לנצל אותו היטב. היצירות שלו נמכרות במליוני דולרים והוא לא מחמיץ הזדמנות לרווח כספי נוסף כמו החנות המקוונת המשמשת כפלטפורמה ל merchandising של עבודות האומנות שלו.

עבודותיו של קטאלן אינן מעודנות, האמירות שלהן חד משמעיות ואינן מבטאות חיבוטי נפש. הן מאוד נגישות לצופה ורבים המבקרים את עבודותיו וטוענים שאינם אמנות. אבל לפי מבחן קטלן:

It's in our nature. If you are a plumber, there is an objective way to establish whether you put together a great piping system or not. Art is a bit more slippery than that. So, when you fill a gallery with dirt and someone comes along waving wads of bills, it's difficult not to take them because they become a tangible acknowledgement that what you've been doing actually makes sense.

אין ספק שקטלן הוא אמן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s